Beyond all Reason (BAR)

I den snabbt föränderliga världen av dataspel är det alltid spännande när ett nytt strategispel gör sin entré. Den senaste heta nyheten för fans av realtidsstrategi (RTS) är ett kommande PC-spel som lovar att leverera en djupgående och engagerande upplevelse för spelare runt om i världen.

I den här artikeln kommer vi att utforska några av de mest spännande aspekterna av det kommande RTS-spelet Beyond all Reason och hur det ser ut att skaka om genren på datorspelsmarknaden.

En Nyskapande Spelvärld

Det kommande spelet introducerar en rik och mångfacetterad spelvärld som är fylld av detaljer och överraskningar. Från frodiga skogar till ödsliga öknar och karga bergsområden, kommer spelarna att försättas i en verklighetstroget utformad miljö som kommer att påverka deras strategiska beslut och taktiker. En väl genomtänkt spelvärld ger spelare möjligheten att utforska, anpassa och utnyttja terrängen till sin fördel, vilket skapar en djupare nivå av taktiskt tänkande och spännande spelupplevelse. Det utlovas också att allting i terrängen ska kunna förstöras vilket i teorin ska kunna leda till sk. "stalemates" fär ingen av sidorna kan vinna. Låter skoj i våra öron. Kanske dock inte passar så bra för e-sport scenen. Realism som att radar inte går igenom bergs-massiv och att nukes verkligen föröder terrängen utlovas också.

Två coola fraktioner

Ett av de mest intressanta inslagen i RTS-spel överlag är de olika spelbara fraktionerna. De olika fraktionerna i BAR är Armada (upppenbarligen en vink till det kultförklarade spelet Total Annhiliation) och Cortex, vilket också låter som den ena fraktionen i TA, CORE.Hursom helst, varje fraktion erbjuder en unik spelstil, med sina egna styrkor, svagheter och specialenheter. Fraktionernas olikheter kommer att tvinga spelarna att anpassa sina strategier och anpassa sig till olika spelssituationer. Oavsett om du föredrar att använda överväldigande styrka, teknologisk överlägsenhet eller smygande taktiker, finns det en fraktion som passar din spelstil. I BAR utlovas mer än 400 enheter, med alla sin roll att fylla.

Resursförvaltning och mångafald av enheter.

Ett viktigt element i varje RTS-spel är resursförvaltning. I Bar kör man en traditionell energi/metall förvaltning som igen påminner och Total Annihilation. Markenheter i form av bots och fordon såsom tanks finns i en uppsjö, men även enheter som ska strida på vatten, och i luften. Sedan hybridenheter som svävare utlovas. Genom spelet ska man givetvis forska fram starkare enheter, och detta sker genom ett traditionellt "tier-system" som tex. Dawn of War 40k använde. Givetvis finns det också en uppsjö av olika försvarsbyggnader från små lasertorn till gigantiska plasmakanonen som smälter igenom det mesta.

Plasmakanonen Ragnarök lär mosa det mesta
Plasmakanonen Ragnarök lär mosa det mesta

Innovativt Onlineläge

För de som vill mäta sina strategiska färdigheter mot andra spelare runt om i världen, kommer det kommande spelet att erbjuda ett innovativt onlineläge. Spelarna kommer att kunna delta i tävlingsinriktade matcher och utmaningar, där deras strategiska beslut och färdigheter kommer att sättas på prov. Onlineläget kommer att erbjuda en långvarig spelupplevelse och möjlighet att stiga i rang genom att besegra andra spelare. Förhoppningsvis funkar detta lika bra som i tex. Starcraft 2.

Slutsats

Beyond all reason har verkligen potentialen att bli en riktig pärla för fans av strategispel. Med sin nyskapande spelvärld, mångsidiga fraktioner, djupgående resursförvaltning och innovativa onlineläge ser det ut att erbjuda en engagerande och utmanande spelupplevelse. Genren för realtidsstrategispel kan mycket väl vara på väg mot ett spännande nytt kapitel, och vi ser med spänning fram emot att utforska allt som det kommande spelet har att erbjuda. Så håll ögonen öppna för releasen och gör dig redo att fördjupa dig i denna fascinerande värld av strategi och taktik.

För övrigt är BAR gratis att prova/spela just nu, ladda ner spelet härifrån: https://www.beyondallreason.info/